Journey.bg - Българският туристически портал
Русская версия English version
България
версия за печат на принтер Бургаска област Карта на БългарияИзбор по карта
Търсене

България

На две колела

Участието на композитора Георги Шагунов в колоездачно състезание от началото на миналия век се е превърнало в градска легенда за бургазлии. Той върти енергично педалите от Анхиало до Бургас. За беда едната гума на велосипеда му се пука.

Шагунов обаче непоколебимо продължава надбягването. Не след дълго се пука и втората гума. Тогава Шагунов вижда на пътя си два смока, хваща ги с голи ръце, усуква ги вместо гуми на каплите и полетява с тях като стрела. Пристига пръв!

Тази измислена случка някога е била смешна. Сега тя само илюстрира първите стъпки на колоезденето у нас.

Първите ентусиасти

Откога точно има велосипеди в Бургас трудно може да се каже. В началото на миналия век да се кара колело в града било почти невъзможно. Само главните улици и тази край морето били застлани с турски калдъръм. Останалите били обикновени черни пътища, изровени от дъждовете и каруците. Придвижването с велосипед по тях било истинско изпитание. В същото време колелото било лукс, който малцина можели да си позволят. Но ентусиасти не липсвали. Обикновено това били млади, интелигентни и образовани хора, които живели в чужбина.

През 1905 г. те се обединяват в едно от първите в града спортни дружества. Сред членовете му, всички на възраст под 30 години, има държавни и общински служители, лекари, търговци и предприемачи.

Един от първите колоездачи в Бургас е композиторът Георги Шагунов, който пристига тук от Пловдив с колелото си. Като капелмайстор на 24-ти черноморски пехотен полк композира марш за духов оркестър "Бургаски колоездач" и го посвещава на клуба си.

За самочувствие местните колоездачи си изработват екипировка и знаме, чието освещаване в катедралния храм е съпроводено с излет до Бургаските минерални бани. Дотогава само членовете на гимнастическото дружество имали униформа. Това наред с привлекателните велосипеди бързо превръща колоезденето в най-популярния и масов спорт в града.

Зрелищни обиколки

След като създават дружеството, бургаските колоездачи участват в пробег до Поморие и обратно, което е първата им извънградска проява. На следващата година се впускат в по-сериозно състезание - етап от колоездачната поща София - Бургас. Това било най-тежкото за времето си изпитание заради лошите пътища и многото препятствия. Разстоянието от Айтос до Бургас състезателите изминават за час и 28 минути.

Праобразът на колоездачната обиколка на България е зрелищна гледка и предизвиква невиждано за времето си любопитство. При небивал интерес преминават и надбягванията за знамето на клуба, които се провеждат всяка година, както и откриването на колоездачния сезон. А военната духова музика, която съпровожда всяко състезание, превръща колоездачните прояви в истинска градска атракция.

Колодрумът

Местните колоездачи решават да си построят колодрум, каквито вече имало в София, Пазарджик, Варна и Сливен. За целта дружеството купува на търг от Българска земеделска банка 36 дка земя северно от града. Изграждането на колодрума започва през 1908 г. и завършва четири години по-късно. Тъй като съоръжението било от пръст, а не от бетон, се налагало преди всяко състезание или тренировка пистата да се почиства от трева, да се полива и изравнява. Водата била носена с бъчонки от голямо разстояние. Всичко правели състезателите, които едва след това се качвали на велосипедите си да тренират.

По време на Балканската и Първата световна война съоръжението остава без ограда, районът не се благоустроява и залесява. Повечето от колоездачите са мобилизирани.

След войните председател на дружеството става Георги Шагунов. По това време карането на колело все още е скъпо удоволствие, липсват резервни части. Тогава се създават първите ремонтни ателиета в Бургас, които отдават и велосипеди под наем.

Интересът към този спорт значително е намалял. За да привлече отново вниманието на хората, дружеството възобновява традиционните надбягвания за знамето. Първото състезание завършва с празненство за набиране на средства за ремонт на занемарения през войните колодрум. Парите не стигат, затова дружеството провежда вечеринки с томболи и градински увеселения, а членовете му прожектират колоездачни филми и продават значки.

През лятото на 1925 г. ръководството на Българския колоездачен съюз отпуска малък заем за довършване на съоръжението, при условие че това стане за не повече от 40 дни и там се проведе националния колоездачен събор. Тъй като средствата са недостатъчни, колоездачите строят сами, работят без почивка и в празничните дни. Колодрумът е готов навреме с амфитеатрални трибуни и пейки за 2000 души. По-късно със собствени средства членовете на клуба изграждат допълнителни постройки и благоустрояват мястото. От 36-те дка площ 20 са засадени с дръвчета и са превърнати в парк. В залесяването доброволно се включват граждани и ученици от мъжката и търговската гимназии.

Колоездачни неволи

За да провокират интерес към колоезденето, състезателите редовно провеждат излети и екскурзии из района, както и колоездачни манифестации по улиците, гръмко огласяни от духова музика. Наред с това им се налага да се борят с упорството на тесногръди хора като тогавашния директор на девическата гимназия, който забранил на ученичките да карат велосипед.

В началото на учебната 1925-1926 г. директорът не позволил на десетина ученички да се запишат в гимназията, защото били видени да карат колело през лятната ваканция. След дълго уговаряне от родителите им ги записал, но с уговорката, че ако си позволят да се качат на велосипед, веднага ще бъдат изключени. По това време в дружеството е членувала само една жена.

По време на колоездачна обиколка пък част от състезателите попаднали в трудовашки лагер. Принудени са да прекарат нощта в него, тъй като след вечерния час не можело да се напуска територията му. Етапът бил спечелен от единствените двама състезатели, които минали оттам преди вечерния час. И двамата обаче били наказани за това, че се отделили от групата. Куриозен е случаят с Димитър Бобчев, пистов състезател, който обаче нямал гуми и затова увивал каплите с гумен маркуч. Единствено любовта към спорта е вдъхновявала младежите да се състезават, тъй като материални стимули тогава не са съществували.

1946 г. е последната за колоездачните дружества в страната - създаденият в София Народен физкултурен съюз ги закрива. През февруари 1947 г. бургаските колоездачи се вливат в спортен клуб Славия.

Славната история на колоездачен клуб Бургас (правоприемник на дружество) продължава да се пише и днес. Легендите в колоезденето - Димо Ангелов, Христо Зайков, Павел Шиваров, отстъпват мястото си на нови - Даниел Петров, Евгени Балев, Христомир Ангелов.


Удобството да се придвижваме на две колела дължим на немския изобретател Карл фон Дрез, който през 1817 г. измайсторил т.нар. бягаща машина. Първообразът на съвременния велосипед представлявал две високи колела едно зад друго с тясна седалка между тях и нямал педали. Колоездачът се отблъсквал от земята с крака. Първите велосипеди били обект на подигравка, а малкото им любители - осмивани.

След като бил снабден с верига и педали и добил по-внушителен вид, в края на XIX век велосипедът започнал масово да се произвежда. В България след Освобождението през 1878 г. се появяват английските "паяци", чието предно колело било четири пъти по-голямо от задното. Най-често били собственост на чужденци, живеещи в големите градове. Първият български велосипед е изработен от дърво в Нова Загора от майстора колар Гено Арабаджията, който лично демонстрирал как се движи изобретението му.



Лора Стаматис

форум на пътешественика
Няма мнения



Изпрати на приятел Изпрати на приятел






Journey.bg предоставя информацията от Вашите материали възможно най-точно, но не поема отговорност за причинени вреди или неудобства при ползването й. Препоръчваме преди да предприемете пътуване да потвърдите със съответните институции важната информация като: визов режим, застраховки, здраве и безопасност, митници, транспорт и пр.

 
главна | търсене | новини | за нас | реклама | за членове
Journey.bg | България Екстремен - На две колела - Бургас, Бургаска област, информация, история, култура, забележителности в Бургас, балнеология, екопътеки, маршрути, спорт в Бургас, снимки от Бургас, туризъм в Бургаска област, настаняване в хотели в Бургас, Бургаска област; частни квартири в Бургаска област.
© 2000-2019 Journey.bg. Всички права запазени.