Journey.bg - Българският туристически портал
Русская версия English version
Новини от бранша
Търсене


ПИШЕТЕ НИ !!!

За по-качествени туристически услуги
Редакцията не публикува само новини, които не са ни изпратени
Абонамент

Вие четете новините за Видин.
Ако искате да видите всички новини за България натиснете ТУК.
Населено място: 

Дунав мост 2 - мостът на потъващите надежди

Дата: 14.06.2013
Дунав мост 2 - мостът на потъващите надежди
Лошите пътища в Северозападна България ще продължат да са голяма пречка за пътуванията и след откриването на моста

Второто съоръжение на Дунав ще бъде открито до дни, но то трудно ще реши дори част от икономическите проблеми на региона

Видин е в ъгъла на картата. А от години е и в ъгъла на българската икономика, което пък го поставя в дъното на класациите по заетост, раждаемост, инвестиции... Математически Видин е най-близката връзка на България с Централна и Западна Европа, но реално градът е труднодостъпен. И вторият мост на Дунава няма да доведе до революция - поне според очакванията на местната общност и пътната обстановка в близките години.

Преди повече от век стратегическото място на града е харесано за мост до Румъния и така 104 години по-късно, на 14 юни, съоръжението ще бъде официално открито.

Пътят до моста

Ако ви се струва, че това е много време за строежа на един мост, казват, че хубавите неща ставали бавно (още за историята прочетете в карето). Мостът Видин - Калафат рискува да си остане просто една красива конструкция, която няма да има голяма роля нито в транспортната схема на България, нито за региона и града. Пътуването ни от София до Видин с бърз автомобил, със спазване на почти всички ограничения по пътя, ни отнема 4 часа. Връщането – малко повече от три часа, тъй като сме имали късмета движението да не е натоварено. Главният път Е79 в по-голямата му част се ремонтира редовно и е добре поддържан за българските разбирания. Той е проектитан в едно доста по-далечно време и просто няма капацитет да поема голям трафик, а на места е почти невъзможен за преминаване с големи тирове дори и при хубаво време. Отделно през Враца трябва да шофирате на слалом между дупки.

"Състоянието на пътя пречи много – който превозвач чуе, че трябва да дойде до Видин, веднага ни вдига тарифите. Макар че като дължина пътят от София е малко над 200 км, многото завои и тесни участъци ограничават силно скоростта, заради тях се хаби и повече гориво. Един камион със строителни материали пристига от София до Видин за около 4 часа и половина. Най-тежките участъци са след слизането от магистрала Хемус, до Мездра и в последните километри до Видин – малко след отбивката за Белоградчик почти целият път е в остри завои, които следват един след друг, освен това се преминава през няколко села, така че дори и да искате, няма как да карате с повече от 50 км/ч. Е или поне не, ако го правите по правилата. Като "бонус" на част от пътя през селата има павета, които изглеждат като пренареждани за последно около Априлския пленум" - коментира Ивайло Тодоров от местната строителна компания Изострой.

Хубавата отсечка на път Е79 е на входа на Видин – там изцяло нов надлез и широк път директно отвеждат до моста. Няколко дни преди откриването към съоръжението се стига все още само по стария път, докато над реката текат изпитания и последни приготовления преди пускането.

"Вече няколко години се опитваме да намерим решение за пътя Видин - Враца и знам, че вече е избран проектант" - посочи инж. Цветан Асенов, който допреди няколко дни беше областен управител на Видин. Проектът е само за най-близката до Видин част – единият лот е от областния град до Димово, а другият е Димово – Ружинци. Парите за този път трябва да се намерят в следващия финансов период на ЕС, макар че той е включен в приоритетните на оперативна програма "Транспорт", все още не е сред одобрените. Според информация от програмата, първокласният път от 20.5 км ще струва 32 млн. евро, от които 6.4 млн. евро са националното финансиране, останалите са от Кохезионния фонд.

Ако питате хората в града, надеждите за раздвижване на икономиката, заради моста, вече са почти загаснали. Може би прекалено дълго са го чакали и прекалено дълго са слушали за стратегии, планове и обещания как сухопътната връзка с Румъния ще помогне за намаляване на безработицата и повече оживление. Последната новина от тази серия е идеята на БСП за специален закон и агенция за развитие на Северозападна България. В началото на 2011 г., местни строителни фирми се оплакваха, че не могат да работят по изграждането на моста, а дори обикновените работници са испанци, откъдето е избраният строител на съоръжението, а местните фирми, като Изострой, на Ивайло Тодоров, останаха в кризата без поръчки.

Круизни кораби спират за ден-два във Видин, но организиран поток туристи в града няма, макар че забележителностите са достатъчни да запълнят ден-два разглеждане. Във Видин трудно ще намерите работещ туристически обект след 17 часа, а за много от тях изобщо липсват информация и табели.

От икономическа гледна точка градът би трябвало да стане привлекателен, не само с туризма си, но и с удобния транспорт. Фактите са други – достъпът до останалата част на България е по тесни и разбити шосета. Цветан Асенов казва, че той самият има повече очаквания от откриването на моста, отколкото всеки друг в града. Оптимизмът му е стъпил на срещите и предложенията към инвеститори, направени от областната управа в последните години. Асенов говори за италиански, израелски и германски фирми, които имат желание да дойдат в града и биха го направили, след като мостът дава и сухопътен транспорт, и жп линия, а отделно има река и пристанище. По думите на бившия областен от Италия има интерес фирма, която да произвежда елементи от стари автомобилни гуми, които могат да заместят металните, и до месец се очаква представител на компанията да дойде в града. От областната управа разговарят и с италианско дружество, което се интересува от отглеждане на зеленчуци в региона.

Видяна общо: 792 рейтинг: 0.34





Journey.bg предоставя информацията от Вашите материали възможно най-точно, но не поема отговорност за причинени вреди или неудобства при ползването й. Препоръчваме преди да предприемете пътуване да потвърдите със съответните институции важната информация като: визов режим, застраховки, здраве и безопасност, митници, транспорт и пр.