Journey.bg - Българският туристически портал
Русская версия English version
Новини от бранша
Търсене


ПИШЕТЕ НИ !!!

За по-качествени туристически услуги
Редакцията не публикува само новини, които не са ни изпратени
Абонамент

Вие четете новините за България.
Ако искате да видите всички новини натиснете ТУК.
Населено място: 

Мечтата за целогодишния курорт

Дата: 21.07.2010

"Все още няма достатъчно популярност на събитията, организирани през лятото"
Янка Рахова, председател на сдружението на хотелиерите в Банско

"Туристите през лятото са предимно българи"
Недялка Сандалска, изп. директор на Бороспорт

"Хотелите, които поддържат високо качество на услугите, са отворени целогодишно"
Сийка Кацарова, търг. директор на Шарлопов хотелс

Кое е първото нещо, за което се сещате, когато чуете "ваканция в Алпите"? Вероятно за стотици километри ски писти, сняг, зимни спортове. Тогава сигурно ще останете изненадани от факта, че в някои от големите курорти в тази планина близо 25% от приходите за туризма се трупат през лятото, а амбицията на местните хотелиери е те да се увеличават.

Снежната ваканция е първата асоциация на повечето хора и за големите планински курорти в България. През последните години обаче хотелиерите в тях също разработват все повече летни програми, а местните общини и сдружения организират събития, опитвайки се да привличат туристи покрай тях.

Амбицията на всички е една и съща - да се осигури целогодишна заетост на базите, макар на този етап това да не се случва. Някои от хотелиерите наричат тези опити "логично развитие на нещата", други казват, че все по-трудно им излизат сметките само от зимния сезон, а трети са убедени, че лятната почивка на планина е също толкова атрактивна, колкото и зимната - просто е нужна повече реклама и алтернативни занимания за гостите. Има и друга важна причина - хотелите от по-висока категория не залагат само на сезонните туристи.

"Хотелите, които поддържат високо качество на услугите, са отворени целогодишно", коментира търговският директор на "Шарлопов хотелс" Сийка Кацарова. Компанията е собственик на грандхотел Мургавец, в Пампорово.

По думите на Кацарова поддръжката на висококвалифициран персонал и качество на предлаганите услуги не може да се осигури със служители само през сезона. На подобно мнение е и управителят на Ястребец уелнес енд СПА, в Боровец, Христо Палазов.

"Хотелите, предлагащи услуги с високо качество, мислят дългосрочно", казва той, което според него и предопределя целогодишно отворените врати. Според хотелиерите именно така може да се създаде и по-голяма лоялност от страна на клиентите.

Каква е картината

През това лято между 40 и 60% от хотелите в Банско, Боровец и Пампорово работят, сочат данните на местните общини и туристически сдружения, което е ръст спрямо предходни години.

Увеличават се и възможностите за развлечения в планината - местните хотелиери и общини инвестират все повече в различни занимания и изграждането на събитиен календар. Въпреки това все още не може да бъде осигурен такъв поток от хора, който да прави отварянето на хотел през лятото атрактивно.

По данни на хотелиерите и в трите курорта през юни заетостта на базите е била под 20 %, като надеждите са тя да се увеличи през юли и август, тъй като това са месеците на отпуските. "Средната заетост на хотелите през лятото е между 10 и 12-13 %, малко по-висока е през юли и август", казва председателят на сдружението на хотелиерите и туроператорите в Банско Янка Рахова.

По думите й браншът се старае да я увеличи до 50 %, което ще направи и отварянето на хотел през лятото рентабилно. Лятна заетост около 50% е и целта на хотелиерите в Боровец и Пампорово.

Какви туристи могат да дойдат

Повечето хотели през лятото залагат на индивидуалните пътувания, свързани с различни занимания в планината - спортове, разходки и др. Другата опция за заетост през лятото е конферентният туризъм. По данни на хотелиерите в Банско например сезонът е предпочитан за семинари и конференции на медицински специалисти.

В Боровец казват, че често отделни фирми, предимно от София, организират свои мероприятия. През миналата и тази година обаче се отчита силен спад на конферентния туризъм заради кризата. По различни оценки той е над 30 %, като очакванията са повече мероприятия да има през септември. Банско и Пампорово пък приемат и туристи от обиколни турове в страната, като най-често гостите им са от Западна Европа.

"През това лято на Пампорово има и доста детски лагери, чиито родителите вероятно не могат да си позволят почивка на море", казва Сийка Кацарова. Зелени ваканции за ученици има и в Боровец и Банско, организирани предимно от частни школи и училища.

Хотелиерите виждат като свои потенциални гости и професионалните спортисти, които традиционно имат лагери през лятото. "В Боровец идват футболни клубове, които ползват игрищата и спортните зали в Самоков", казва управителят на Бороспорт, Недялка Сандалска. По думите на Янка Рахова футболисти от България и Гърция има и в Банско, но все още тези групи са малко.

"Основно почиващите са българи, има и малко англичани, холандци и германци", казва Недялка Сандалска. Повечето хотели също твърдят, че основният им фокус са българските туристи. При такъв тип пътувания обаче престоят е сравнително кратък - максимум 2-3 дни, и то предимно през уикенда.

"През почивните дни твърдо залагаме на българи, но идеалният вариант за нас би бил, ако през седмицата успеем да привличаме чужди туристи от обиколните турове", казват хотелиери в Банско.

Какви са възможностите

Ако през зимата основният фокус са ски спортовете, то през лятото има възможности за много повече алтернативни занимавания. Банско, Боровец и Пампорово предлагат традиционните за летния сезон пешеходен, еко и велотуризъм, а напоследък инвестират и в екстремни спортове като планинско колоездене и моторни спортове.

Някои от хотелите в Боровец имат и летни градини, басейни и барове. Други възможни занимания са езда, а в Банско и голф. В Пампорово пък има програми за билкарство, обиколки на пещери, спортен риболов и др. За да привлекат повече туристи, общините и местните сдружения на хотелиерите организират различни събития.

Така например Боровец е домакин на рали шампионат, в Банско се провеждат летни театрални и джаз фестивали, в Пампорово тази година има дни на традиционните занаяти. Създадени са и различни пакети от самите хотели. Например в Банско се предлагат програми за отслабване, включващи спортни натоварвания и диетично меню. Има и програми със СПА процедури и други, анимации за деца и т.н.

Някои от веригите, които разполагат и с други хотели в страната, предлагат комбинирани пакети. Например Шарлопов хотелс има оферти за намаления при посещения на хотела в Пампорово и такъв в някои от СПА курортите, а компаниите FPI hotels и "Диневи ризортс" предлагат комбинирани оферти за почивка на море и планина.

Рекламата е все още на парче

Ако обърнете внимание на логото на Банско например, ще забележите, че под името на курорта е написано All seasons resort (целогодишен курорт). Едно от обясненията на хотелиерите за слабата заетост на базите през летния сезон обаче е все още слабата реклама. Все още по места няма единна политика как да се промотират възможностите през лятото, а големите събития и възможностите за екскурзии се рекламират от самите хотелиери.

"През тази година в Банско имаше уличен куклен театър, но нямаше популярност и туристи, които да го посетят", разказва Янка Рахова. По думите й хотелиерите в града, когато имат възможност, прилагат брошури с културния афиш през лятото към офертите, които подават.

По подобен начин "на парче" работят и в Боровец и Пампорово. Концесионерите на ски пистите и хотелиерите през тази година са инвестирали в "летни" сайтове, където между собствените си оферти са описали и подробно възможностите за занимания в планината.

Числа

Отворени хотели в зимните курорти - между 40 и 60 %
Заетост - под 20 %

Основни туристи

Индивидуални туристи
Туристи, идващи на обиколни турове в страната
Бизнес туристи
Професионални спортисти

в-к Дневник

Видяна общо: 387 рейтинг: 0.10





Journey.bg предоставя информацията от Вашите материали възможно най-точно, но не поема отговорност за причинени вреди или неудобства при ползването й. Препоръчваме преди да предприемете пътуване да потвърдите със съответните институции важната информация като: визов режим, застраховки, здраве и безопасност, митници, транспорт и пр.