Journey.bg - Българският туристически портал
Русская версия English version
Новини от бранша
Търсене


ПИШЕТЕ НИ !!!

За по-качествени туристически услуги
Редакцията не публикува само новини, които не са ни изпратени
Абонамент

Държава: 

2005: Завръщане в Космоса

Дата: 25.12.2005

2005-а е годината на голямото завръщане в Космоса. Слънчевата система буквално гъмжеше от пилотирани и непилотирани космически мисии. Отново полетя американската совалка, последва я китайската космическа ракета. Голямото завръщане в Космоса разпали отколешния спор кои мисии са по-полезни и съответно по-достойни за финансиране. Спор, противопоставил привържениците на непилотираните мисии и поддръжниците на пилотираните космически пътешествия.

Най-силното доказателство в подкрепа на непилотираните мисии бе полетът на "Дискавъри", с който американската астронавтика се завърна в Космоса след трагичната загуба на "Кълъмбия" през 2003-а. След ужасната катастрофа, в която загина 7-членният екипаж на кораба, НАСА инвестира $1 млрд., за да подобри сигурността. Най-много усилия бяха насочени към изолацията на външния резервоар, станала причина за разпадането на "Кълъмбия". Изстрелването на "Дискавъри" обаче не мина без проблеми. Минути след излитането през юли, се отчупи парче точно от изолацията на резервоара. Това смрази усмивките на шефовете в НАСА, възложили огромни надежди на подновените полети. Един от плановете бе за удължаване на живота на поостарелия телескоп "Хъбъл". Предвидена бе и друга мисия на совалките - да носят материали, с който да бъде доизградена Международна космическа станция. За щастие отчупилото се парче не удари "Дискавъри", но през 14-дневната мисия астронавтите се сблъскаха с други непредвидени технически проблеми - стърчащи влакна измежду термоизолационните плочки, разкъсан термичен щит под пилотската кабина. Дребни технически недоразумения, които станаха причина за рисковани разходки навън, около крехкия корем на совалката. И въпреки че "Дискавъри" се върна успешно на Земята, тя постави нови въпроси за бъдещето на пилотираните полети. Засега от НАСА твърдят, че планират изстрелване на нови совалки през август 2006-а, но преди това ще работят още върху безопасността им. САЩ харчи $4 млрд. годишно само за поддържането на совалките.

С пилотирана мисия през 2005-а се хвали и Китай. Тази есен тайконавтите Фей Цзюнлън и Не Хайшън изминаха с кораба "Шънчжоу-6" 3,25 млн. км за 115,5 часа. Китай обяви мисията за успешна, но и да е имало технически проблеми, никой не разбра за тях. Китай държа в тайна до последно датата и часа на старта, екипажа и колко ще продължи полетът.

Годината бе успешна и за непилотираните космически полети. Един от най-големите пробиви направи тандемът - апаратът "Касини" и превозваната на борда му сонда "Хюйгенс". В началото на 2005-а сондата "Хюйгенс" кацна на естествения спътник на планетата Сатурн - Титан. Мистериозната луна с размери на Меркурий, обвита в плътна оранжева мъгла, зад която дори сондите близначки "Вояджър" не успяха да надникнат в началото на 80-те години на миналия век, вълнува учените, защото досега се славеше като единствения естествен спътник в Слънчевата система с атмосфера. Според астрономите Титан наподобява условията на Земята отпреди 4 млрд. години и може да им помогне да разберат как се е зародил животът. На 14 януари "Хюйгенс" престоя само 2,5 часа на сатурновата луна, но събра данни и засне 350 кадъра, които ще бъдат тепърва обработвани.

БТА

Видяна общо: 318 рейтинг: 0.08





Journey.bg предоставя информацията от Вашите материали възможно най-точно, но не поема отговорност за причинени вреди или неудобства при ползването й. Препоръчваме преди да предприемете пътуване да потвърдите със съответните институции важната информация като: визов режим, застраховки, здраве и безопасност, митници, транспорт и пр.