Journey.bg - Българският туристически портал
Русская версия English version
Новини от бранша
Търсене


ПИШЕТЕ НИ !!!

За по-качествени туристически услуги
Редакцията не публикува само новини, които не са ни изпратени
Абонамент

Държава: 

Как да ремонтираме пътищата, като "не ги познаваме"?

Дата: 13.04.2005

Влошеното състояние на пътищата и многобройните дупки по тях изкараха шофьорите на протести през последните месеци

Опасните отвори редовно са причина и за пътни инциденти, някои от които завършват трагично. В същото време повече от 15 години не е правено цялостно изследване на републиканската мрежа заради липса на финансиране. Според шефа на Централната лаборатория по пътища и мостове Валентин Манчев за проучването ще са необходими около 19 млн. лв.

Пълна картина в края на годината се очаква само за над 3200-те пътни съоръжения - мостове, виадукти, надлези и др., благодарение на френското правителство, което е дарило 800 хил. евро за изпълнението на програмата "Фазет". На всеки такъв обект ще бъде направен собствен паспорт и агенция "Пътища" ще разполага с пълна база данни, която ще послужи за създаване на бъдещата система за управление на пътните съоръжения. Обществената поръчка по програмата е възложена на фирма "Мостконсулт" с управител Димо Кисов.

Според Манчев състоянието на над 19-те хил. км републикански пътища е различно във всяка област. Единствено при първокласните пътища то е добро. Общата им дължина е около 3000 км, от които 2300 км са ре хабилитирани по програмата ФАР - "Транзитни пътища". Този проект ще приключи през 2007 г. Останалата част от мрежата не е подобрявана от 15-20 години, при норматив 5-7 години за периодичен и 12 години за основен ремонт.

В резултат към настоящия момент от ремонт се нуждаят над 12 хил. километра, което е около 60% от цялата мрежа. В изключително тежко положение са третокласните пътища, 42 на сто от които са в лошо състояние. Това са основно селски пътища, както и тези между отделните общини.

Една немалка част от средствата в държавната компания "Публични инвестиционни проекти" е предназначена за подобряване именно на тяхното състояние, но засега не се знае кои ще са отсечките. В същото време плановите ремонти, които вече трябваше да са започнали, се бавят. Причината е, че все още не са избрани изпълнителите. От 28-те областни пътни управления само девет са обявили процедури за избор на строител на отделните отсечки по Закона за обществените поръчки, показва справка в регистъра на обществените поръчки.

Годишно държавата отпуска за ремонт на пътища между 150 и 250 млн. лв. За да се реши проблемът, е необходимо в продължение на няколко години да се отделят около 450 млн. лв. годишно, коментира инж. Красимир Чакъров от Института по транспорта. През следващите години наложителен ще е ремонтът на над 7000 км, което ще струва 1.3 млрд. лв.

В момента има готовност за поправката на около 1000 км пътища, каза Манчев. Толкова са обследваните годишно отсечки, за които ведомството подготвя проектирането, а след това контролира и ремонтните дейности. Обикновено средствата стигат за около 600-700 км. За ремонт са подготвени участъци от магистралите "Тракия" и "Хемус", както и редица второкласни и третокласни пътища в Североизточна България, където бяха основно протестите на шофьорите.

Пътищата в България

Автомагистрали

328 км

Първокласни

3012 км

Второкласни

3826 км

Третокласни

11 894 км

Пътни връзки и възли

218 км

Местни пътища

18 016 км

Улици в населени места

60 000 км

Обща дължина на пътната мрежа

37 295 км

Източник: ИА "Пътища"

Видяна общо: 220 рейтинг: 0.05





Journey.bg предоставя информацията от Вашите материали възможно най-точно, но не поема отговорност за причинени вреди или неудобства при ползването й. Препоръчваме преди да предприемете пътуване да потвърдите със съответните институции важната информация като: визов режим, застраховки, здраве и безопасност, митници, транспорт и пр.