Journey.bg - Българският туристически портал
Русская версия English version
Новини от бранша
Търсене


ПИШЕТЕ НИ !!!

За по-качествени туристически услуги
Редакцията не публикува само новини, които не са ни изпратени
Абонамент

Държава: 

И магистралата до Варна върви към концесия

Дата: 14.04.2005

Магистрала Хемус е около 425 километра, от които недостроени са 285 км между Ябланица до Шумен.

Магистрала "Хемус" - от София до Варна, скоро може да се сдобие с концесионер, по схемата, по която това се случи с "Тракия". Въпреки недоволствата от възлагането на подобни мегапроекти без търг и конкурс във вторник стана известно, че министерството на регионалното развитие активно преговаря за "Хемус" с италианската компания "Салини конструкциони". Нейни представители в момента са в България и вече се срещнаха с министър Валентин Церовски, а президентът на компанията пристига в сряда като част от бизнес делегацията на италианския президент Карло Чампи.

Преговорите за концесията са пред приключване, съобщи изненадващо във вторник изпълнителният директор на "Техноекспортстрой" Емил Коцев. Държавното дружество, което участва заедно с португалските фирми в консорциума за южната магистрала "Тракия", ще е ангажирано и с този проект.

През август 2004 година беше регистрирано дружеството "Автомагистрала Хемус", в което "Салини" държи 51%, а останалите са разпределени между "Техноекспортстрой" и "Автомагистрали". Според регистрацията му до края на 2005 година трябва да бъде подписан концесионен договор.

Намерението да се намерят концесионери за двете магистрали беше обявено от строителното министерство още при предишния министър Костадин Паскалев. Същото повтори при встъпването си в длъжност и сегашният ръководител на ведомството Валентин Церовски. Въпреки това около "Хемус" беше настъпило известно затишие и до вторник очакванията бяха, че до края на мандата на правителството сделка няма да има.

Кабинетът не успя категорично да потвърди дали ще вземе решение за подписване на договор със "Салини", тъй като политическият скандал с "Тракия" може да се повтори. Източник, близък до италианската компания, призна, че има голямо напрежение около евентуалното решение за втората концесия. Според него желанието на "Салини" е да избегне скандал за непрозрачност и да "обяви пред обществото какво предлага".

Заради създадената ситуация с португалските концесионери на "Тракия" сегашната процедура ще продължи само след изрично политическо решение, подкрепено лично от премиера, обясни депутат от управляващата НДСВ, запознат с развитието на сделката.

Дължината на магистрала" Хемус" е около 425 километра, от които недостроени са 285 км между Ябланица до Шумен. По изчисления на италианската компания в концесионния проект трябва да бъдат вложени около 1 млрд. евро. Дойче банк най-вероятно ще е една от финансиращите банки. Според изявленията на шефа на "Техноекспортстрой" и председателя на парламентарната група на НДСВ Станимир Илчев ще бъде приложена същата схема като за "Тракия" - концесионерът привлича финансиране без държавни гаранции, а докато експлоатиращото дружество стане печелившо, бюджетът го компенсира.

От "Салини" твърдят, че ще постигнат по-ниска цена на километър ново строителство в сравнение с тази на магистрала "Тракия" (където Церовски обяви стойност от 2.7 млн. евро на километър). Според експерти едва ли ще е възможно цената да е по-малка, като се има предвид, че магистралата между Стражица и Търговище навлиза в планински терен.

Очакванията на различни ведомства са, че пътните такси за магистралата до Варна ще се окажат по-високи в сравнение с тези за "Тракия" до Бургас. Заложените цени от 2.5 евроцента на километър до 12.5 евроцента (за камионите до 12 тона) бяха най-спорният момент в преговорите с португалските компании. Засега проектът "Хемус" изглежда неизгоден заради очакваните по-високи такси, каза представител на финансовото министерство. Той изрази сериозни съмнения, че договорът може да бъде сключен до изборите.

"Салини" заедно с италианските компании "Джирола" и "Италстрада" спечелиха обявения през 1992 г. международен търг за изграждане на магистрала "Марица" заедно с отсечките Калотина - Северна дълга на Околовръстния път на София и Зетьово - Харманли. Дори беше създадено дружество с участието на "Автомагистрали", но капиталът беше внесен във фалиралата впоследствие Банка за земеделски кредит. Служебното правителството на Ренета Инджова впоследствие не предприе стъпки за реализация на концесията. Интересът на "Салини" към България беше подновен преди две години, когато президентът й Алесандро Салини се срещна у нас с премиера Сакскобургготски и президента Георги Първанов. Италианската компания се отказа от спечелените отсечки срещу получаването на концесията за "Хемус".

"Салини" не са се явили на търг за магистрала "Хемус" и ако бъде сключен договор и с тях, това ще е върхът на беззаконието, коментира във вторник бившият министър на регионалното развитие Евгени Чачев, с което предвеща бурни политически реакции.

В сайта на италианската компания Salini costruttori се посочва, че тя има 60-годишна практика в проекти за граждански и индустриални нужди - изграждане на пътища, магистрали, ж.п. линии, язовири и хидроелектрически инсталации, тунели и водопроводи. Компанията не е публична. Отново по информация от сайта тя има филиали в България, Китай, Етиопия, Йордания, Гвинея, Либия, Мароко, Нигерия, Сиера Леоне, Зимбабве и в момента работи по проекти на стойност около 800 млн. евро, между които високоскоростната жп отсечка "Нордо ди Болона" и Търговския център Zeis в Рим; хидроелектрически проекти в Сиера Леоне и Етиопия; язовирът в Мукорси в Зимбабве; водопреносна система в Нигерия.

В България "Салини" е мажоритарен собственик във варненското дружество "Прима газ", което беше лицензирано за газоразпределяне в кметствата "Владислав Варненчик", Младост" и "Аспарухово", но лицензът е прекратен в края на миналата година. Компанията е в съдружие и с плевенската община за изграждане на сметище.

Светлана Ненова
Дневник

Видяна общо: 213 рейтинг: 0.05





Journey.bg предоставя информацията от Вашите материали възможно най-точно, но не поема отговорност за причинени вреди или неудобства при ползването й. Препоръчваме преди да предприемете пътуване да потвърдите със съответните институции важната информация като: визов режим, застраховки, здраве и безопасност, митници, транспорт и пр.