Journey.bg - Българският туристически портал
Русская версия English version
Новини от бранша
Търсене


ПИШЕТЕ НИ !!!

За по-качествени туристически услуги
Редакцията не публикува само новини, които не са ни изпратени
Абонамент

Държава: 

Има ли бъдеще БДЖ ЕАД?

Дата: 23.09.2005

Наско Цанев е изпълнителен директор на БДЖ ЕАД от 19 декември 2003 г. Роден е на 17 април 1966 г. в с. Дружево, Софийско. Завършва счетоводство и контрол в УНСС. Работил е в отдел "Методология на отчетността" в БНБ, бил е квестор на Кристалбанк, финансов директор в "Гъмза" - Плевен и финансов шеф на БДЖ. Преди година и половина тогавашният вицепремиер Николай Василев назначи Цанев на днешния му пост със задачата да извади железниците от кризата чрез серия спешни мерки. Сред тях са преструктуриране на БДЖ с намаляване на персонала и обновяване на локомотивите и вагоните. БДЖ започна да купува нови влакове, но след наводненията в страната проблемите се задълбочиха.

Г-н Цанев, какво е финансовото състояние на БДЖ?

- Доста тежко. Причината е, че след прекъсването на линии след наводненията приходите ни паднаха с около 200 хил. лв. на ден. Така е от 5 август насам, но и през юли имаше прекъснати линии, макар и за по-кратък период. На 14 септември вечерта пък отново се активизира свлачище в участъка Царева ливада - Дряново. Линията бе затрупана от огромно количество скална маса, движението спря и се наложи веднага да пренасочим влаковете по най-прекия маршрут - през Шумен и Комунари. Но тъй като бяхме подготвени, веднага изпратихме автобуси за пътниците, така че те не са чакали изобщо. Вече имаме опит за справяне със стихиите. Нашите хора само като видят, че започва да вали, подготвят автобуси и шофьори и са готови да действат светкавично.

Че нали свлачището на Царева ливада беше укрепено. Защо пак е паднало?

- Проблемът не е само в укрепването. На едно място, като се изсекат дърветата, вече трудно нещо може да удържи почвата. А Национална компания "Железопътна инфраструктира" (НКЖИ) няма достатъчно пари да укрепи свлачищата по всички жп линии. А и едва оня ден на шефа на НКЖИ Димитър Гайдаров са му превели първите пари за възстановителните дейности. През това време плащаме с наши пари.

Колко дължите на НКЖИ?

- Дължим основно ДДС - четирийсет и няколко милиона. Всяка година започваме с дефицит 50 млн. лв., защото бюджетът не ни покрива социалните превози. Обяснението е: "Толкова пари имаме, толкова ви даваме". И вместо 95 млн. без ДДС получаваме само 58 млн. лева.

Има ли голям отлив на пътници след наводненията?

- Да. Като не можем да предложим услугата, като не вървят влаковете - фирмите за автобусни превози се активизират веднага. Празно място на пазара няма.

Но нали вече получихте лиценз за автобусен превозвач?

- Получихме и очакваме и лиценз за извършване на товарни превози.

Защо ви е пък и за товарни?

- Защото искаме да предлагаме на клиентите си завършен цикъл на услугата. Как да съм атрактивен, когато обяснявам на клиента: ще си докараш товара до гарата, аз ще ти го кача на влака и ще ти го закарам от гара Х до гара У, откъдето ти пак трябва да си го вземеш с камион и да си го закараш, където искаш. Само като чуе това, товародателят казва: "Не ме интересува". Прав е човекът. И аз да съм на негово място, ще разсъждавам по същия начин. Защото най-нормалното е да му закарам контейнера, той да го напълни, да му го кача на наш камион, да му го закарам до влака и оттам пак с наш камион да му го доставя до крайната точка. Това е завършена услуга. И понеже по-голямата част от превоза ще е с жп транспорт, услугата ще е конкурентна. Сега договарянето е сложно, а общата цена излиза по-висока, отколкото е сумата само на автопревозвача.

Като предложим завършена услуга за товарни превози, освен повече приходи за БДЖ, това ще означава и уплътняване на работното време на персонала по гарите, на локомотивните бригади, на самите локомотиви. И разхвърляне на постоянните разходи върху по-голям обем свършена работа, а оттам - снижение на цената.

Само през август обемът превозени от БДЖ товари падна със 138 хил. т, а от началото на годината досега - с над 600 хил. тона. Това означава загуба на доста пари. Особено като имате предвид, че 75% от приходите на БДЖ идват от превозите на товари, а само 25% от пътническите превози. А разходите са ориентирани обратно - 25% за товарните превози и 75% - за пътническите.

Купихте ли вече автобуси за пътническите превози?

- Подготвяме процедурата за избор на доставчик на малки автобуси по Закона за обществена поръчка. Става дума за закупуване на 16 автобуса с по 18 места.

Според новия зам.-министър на транспорта Георги Петърнейчев обаче, ако БДЖ се превърне в автопревозвач, това ще е в нарушение на Закона за конкуренцията?

- Да, въпрос на принципала е дали ще ни разреши да купим автобуси.

А и защо искате да купувате автобуси? Нали си имате, които използвате точно при прекъсване или ремонт на дадени участъци от линиите.

- Да, имаме, но те са само за екстремни ситуации. Даже и при последните наводнения не достигаха и се наложи да искаме от Столичната компания за градски транспорт.

Пътниците се оплакваха, че били превозени между Септември и Ихтиман с автобуси в отвратително състояние.

- Така е, но все пак като прекъсна линията, трябваше с нещо да ги превозим. Нали не мислите, че когато вдигна телефона на шефа на градския транспорт в София в 5 часа сутринта и му поискам 24 автобуса, които в 6:30 да са на Септември, той ще ми прати само луксозни рейсове? Дава такива, каквито има в наличност, по друг начин не може да се реагира.

Но и пътниците са прави, като коментират, че са си платили и искат нормална услуга.

- Прави са. Но другият вариант беше да им кажа: Линията е прекъсната, влакът не може да продължи, ето ви парите, оправяйте се както можете. Но ние не ги оставихме на пътя, а се опитахме да направим всичко възможно да ги превозим. Но освен тези 24 автобуса до Септември трябваше да звъня на компанията да изпрати и за пътниците до Бов. Там обаче свлачището затрупа и пътя, автобусите не можаха да стигнат до пътниците. Оставаше ни само да търсим хеликоптери, но нямаше откъде. Така че - свършихме си работата дотолкова, доколкото и природата ни позволяваше.

Все пак доста пътници се пренасочиха към автобусите. Как ще ги привлечете обратно?

- Като дойде зимата - сами ще се върнат. А иначе правим всичко възможно за подобряване на услугата. Вече в експлоатация са 7 модерни дизелови мотриси "Сименс". Още две ще бъдат пуснати скоро в движение.

Кога ще започнат да пристигат електрическите мотриси от "Сименс"?

- 18 месеца след стартиране на процедурата. Но преди това трябва да изпълним няколко условия, едно от които е застраховката на експортното финансиране на сделката. Зад кредита стоят подписите на 4 германски министри. Ако е рекъл Господ - първите мотриси ще започнат да пристигат в началото на 2007 г.

Какви и колко мотриси ще дойдат?

- 15 ще са тривагонни и 10 - четиривагонни. Общата стойност на сделката е 117 млн. евро.

Защо БДЖ купува само мотриси?

- Сметката е проста. Тази сделка е за 25 мотриси с 85 вагона. Минималната цена на един вагон втора класа е 1 млн. евро. Така тези 85 вагона биха стрували 85 млн. евро. Но вагоните не вървят сами. Нужни са и поне 25 локомотива. Минималната цена на един е поне 3,5-4 млн. евро. Това прави още около 100 млн. евро. Така вместо 185 млн. евро ние харчим само 117 милиона. Мисля, че държавата има сметка.

Няма ли да обновите и вагоните на останалите пътнически влакове?

- Пускаме две процедури по ЗОП. Едната е за доставка на 300-500 рециклирани пътнически вагона, както и на 30 нови спални вагона. Вторите ще ги пускаме по линията София - Виена, за която билетите са продадени за месеци напред. Обсъждаме с гръцкия ми колега Константинос Гианакос за Коледа да пуснем и директен влак София - Атина. Вечерта се качваш на влака и сутринта се събуждаш в Атина. Цял ден си вършиш работата, а вечерта - пак на влака, и на другата сутрин си в София. Така се пестят поне 200 евро само от хотели. Сега до Атина се пътува с прекачване в Солун.

в-к Стандарт

Видяна общо: 172 рейтинг: 0.04





Journey.bg предоставя информацията от Вашите материали възможно най-точно, но не поема отговорност за причинени вреди или неудобства при ползването й. Препоръчваме преди да предприемете пътуване да потвърдите със съответните институции важната информация като: визов режим, застраховки, здраве и безопасност, митници, транспорт и пр.