Journey.bg - Българският туристически портал
Русская версия English version
Новини от бранша
Търсене


ПИШЕТЕ НИ !!!

За по-качествени туристически услуги
Редакцията не публикува само новини, които не са ни изпратени
Абонамент

Държава: 

Българинът лети с електронни билети

Дата: 27.09.2005

Транспортът е лакмус за състоянието на икономиката и това е отдавна известно. Но че ръстът на продажбите на българския авиопазар ще изпревари над три пъти този на брутния вътрешен продукт (БВП) - такова чудо едва ли са очаквали дори и най-смелите икономически анализатори.
Както стана ясно, ръстът на БВП за второто тримесечие е 6,4%, а за първото полугодие - 6,2%. Това нарежда България до новите икономически тигри на Европа - прибалтийските държави, Ейре и Словения. И далеч пред старите членове на ЕС, които се радват на 1,5-1,8%.

В същото време по данни на българския клон на Международната асоциация на авиопревозвачите IATA обемът на продажбите на нашия авиопазар в края на август е 77 млн. евро. Това е с над 15 млн. евро (26%) повече от приходите през същия период на 2004 г.
Подобен ръст е уникален за Европа и дори за света и се дължи на бурното развитие на българския авиопазар и на държавата като цяло, коментира Йордан Карамалаков, управител на клона на IATA у нас. Като се има предвид, че септември, първата половина на октомври и втората половина на декември са традиционно силни за авиопазара, се очаква тази година приходите да надхвърлят 105 млн. евро.

Цитираните приходи са само от редовни линии. Те са отчетени от BSP (Billing & Settlement Plan) - международната система за централизирано банково разплащане между оторизираните от IATA агенции за продажба на билети и авиокомпаниите. През BSP преминават до 80% от приходите от самолетни билети. Останалите 20% авиокомпаниите продават в собствените си бюра. Извън BSP са "Сингапур еърлайнс" и "Сириан еърлайнс", които също развиват търговска дейност тук. Така реалните приходи от редовни линии за първите осем месеца са над 92 млн. евро, а очакваните за цялата 2005 г. - над 126 млн. евро.

Неотчетени от BSP остават и приходите от българския чартърен авиопазар, чийто размер само един Господ знае. Нашите авиокомпании правят огромен брой чартърни полети - над 4000 годишно, но повечето са по договори със западни туроператори и за превоз на чужди туристи.

Огромен успех отчита и държавната авиокомпания "България ер". За по-малко от три години след създаването си тя завладя 34% от нашия авиопазар. Тази 1/3 от пазара беше буквално
отвоювана от чуждите авиофирми, които след краха на "Балкан" на 29 октомври 2002 г. се настаниха на 98% от него. Така "България ер" спря изтичането на 25 млн. евро от януари до септември 2005 г.

Авиокомпанията увеличава редовните си линии до страни - членки на ЕС. Така с новите два полета до Манчестър от 2 октомври авиокомпанията ще лети 14 пъти седмично до Англия - толкова, колкото и могъщата "Бритиш еъруейз". През зимното разписание като редовни остават и новооткритите чартъри до Палма де Майорка и Малага, както и от Варна до Виена и Тел Авив. "България ер" увеличава с по един и седмичните полети до Милано и Амстердам.
Компанията се похвали и с още един сериозен успех. По-малко от година след като започна да издава електронни билети, "България ер" отчита, че 28% от издадените от нея документи за пътуване са електронни. Успехът на авиокомпанията и на България като държава впечатлява дори IATA. Процесът на внедряване на е-билети в Европа върви с по-бързи темпове от прогнозираните, заяви Йордан Карамалаков. Целта, поставена от IATA, беше до края на 2005 г. 45% от билетите в Европа да са електронни. Това е изпълнено, а се очаква до края на декември 55% от билетите да са електронни, коментира Карамалаков. България заедно с Полша е сред водещите страни в Централна и Източна Европа във въвеждането на е-билети. Над 20% от издадените у нас 203 хил. билета са електронни. Това ще рече, че над 41 хиляди пасажери са пътували, без да се страхуват от изгубване или повреждане на билета си. Като се има предвид, че първият е-билет у нас беше издаден от "Бритиш еъруейз" на 11 ноември 2003 г., това е грандиозен успех. Той е невероятен на фона на примитивния българският финансов пазар - най-вече заради ниския процент кредитни карти, които са необходими за издаването на е-билети. В продажбите на е-билети след нас остават страни като Чехия, Унгария и Словакия.

"Хемус ер" също бърза да започне продажба на е-билети. От 1 октомври авиокомпанията прави първата стъпка към това - автоматичното издаване на билети. В началото на 2006 г. "Хемус ер" ще започне издаването и на е-билети. Според плановете на IATA в края на 2006 г. над 70% от билетите у нас ще са електронни. С това България ще се изравни с Германия и Франция.

в-к Стандарт

Видяна общо: 177 рейтинг: 0.04





Journey.bg предоставя информацията от Вашите материали възможно най-точно, но не поема отговорност за причинени вреди или неудобства при ползването й. Препоръчваме преди да предприемете пътуване да потвърдите със съответните институции важната информация като: визов режим, застраховки, здраве и безопасност, митници, транспорт и пр.