Journey.bg - Българският туристически портал
Русская версия English version
Новини от бранша
Търсене


ПИШЕТЕ НИ !!!

За по-качествени туристически услуги
Редакцията не публикува само новини, които не са ни изпратени
Абонамент

Държава: 

Гърците се страхуват от отварянето на Маказа

Дата: 20.12.2005

Отварянето на пътя през прохода Маказа, който е част от трансевропейския коридор №9 и ще свърже България с Гърция, заплашва препитанието на хиляди гърци. Това стана ясно по време на срещата на кметовете на Кърджали инж. Хасан Азис и на Комотини Анастасиос Вавациклис. Въпреки всички страхове на жителите на Северна Гърция, както и въпреки все още далечният старт на строителството на трасето на гръцка земя, двамата градоначалници обозначиха пътя край Комотини с табела. Тя посочва, че гранична пирамида 31 на Маказа е само на 30 километра, а до Кърджали разстоянието е едва 82 километра. Засега пътят между двата града е близо 400 километра. Табелата пък бе изработена в Кърджали и връчена на домакина Вавациклис лично от Азис. Кърджалийският управленец достави дори и двата тежки метални кола, на които бе монтиран пътният знак.

Гръцкият кмет Вавациклис посочи, че безработицата в страната му, както и в много други държави от ЕС, е скочила с 10 процента. "Много гръцки бизнесмени предпочитат да изнесат производството си в България заради евтината работна ръка. Това ще засили негативните тенденции по отношение отварянето на Маказа. Има опасност климатът в двустранните ни отношения да се влоши, тъй като хиляди гърци ще останат без работа, а много местни фирми ще фалират", прогнозира убедено той. Вавациклис подчерта, че България несправедливо през последните години е оценявала забавянето на строителството на магистралата като нежелание на гръцката страна да разшири връзките си и да даде достъп с пътя до пристанището в Александруполис. "Напротив, още в края на 60-те години, когато в България живеехте в соцрежима, Гърция искаше да отвори Маказа. Ние знаем значението на този път. Гърците започнаха да мислят за него още след 1974 г., когато у нас падна военното правителство. А вече през 1990 г. местните власти започнаха силен натиск върху кабинета с искане за инвестиции за строителството на магистралата", поясни Вавациклис. Той посочи още, че бунтовете на две села, през които по първоначалния проект е трябвало да минава пътят, са се оказали сериозна причина за забавянето му. През 2002 г. жителите на Каригя и Пандросос се обявиха категорично против перспективата покрай къщите им да минават тежки ТИР-ове и други автомобили. Опасенията им тогава бяха свързани с прогнозата за екокатастрофа, както и с възможността връзката между двете села да бъде прекъсната заради пътя. Жалбите им стигнаха до Върховния съд, който обаче ги отхвърли като неоснователни. Гръцките висши магистрати отсъдиха, че проектът за трансевропейския коридор №9 е от изключителна важност за икономиката и сътрудничеството, и реализацията му е неизбежна. Освен протестите на тези хора, и жителите на Ксанти изразиха бурното си недоволство от факта, че заради Маказа се отлага строителството на пътя до Смолян.

"Сега обаче тези противоречия са преодоляни и в началото на 2006 г. гръцкият проект за пътя Комотини - Нимфея - Кърджали ще бъде готов", заяви кметът Вавациклис. Гръцката страна вече е приключила със съдебните процедури по трасето Комотини - Нимфея и е готова да започне строителството. До края на февруари южната ни съседка трябва да проведе търг за определяне изпълнителя на проекта. Около 80 милиона евро ще струва на Гърция пътят до Маказа, от които 22 милиона евро са осигурени от европейската програма ИНТЕРРЕГ-4. "Ние имаме опит с бързото строителство на големи обекти за Олимпиадата, така, че не се учудвайте, ако изпреварим България и преди вас завършим пътя", оптимистично каза домакинът. Той даде да се разбере, че е наясно с проблемите, забавящи трасето на българска територия.

Турският консорциум "Киска-Туран", който е главен изпълнител на българския проект, поиска удължаване на срока с още една година и допълнително финансиране с още 8 милиона евро. Така вместо около 18 милиона евро, с каквато оферта турците спечелиха международния търг, пътят ще достигне девизната търгова стойност от 26 милиона. С отсрочката очакванията на България са първият етап от строителството на пътя да приключи на 30 септември.

в-к Монитор

Видяна общо: 393 рейтинг: 0.10





Journey.bg предоставя информацията от Вашите материали възможно най-точно, но не поема отговорност за причинени вреди или неудобства при ползването й. Препоръчваме преди да предприемете пътуване да потвърдите със съответните институции важната информация като: визов режим, застраховки, здраве и безопасност, митници, транспорт и пр.