Journey.bg - Българският туристически портал
Русская версия English version
Новини от бранша
Търсене


ПИШЕТЕ НИ !!!

За по-качествени туристически услуги
Редакцията не публикува само новини, които не са ни изпратени
Абонамент

Държава: 

Всеки четвърти, катастрофирал на завой, загива

Дата: 29.09.2011

Не може да учиш 32 часа за професия шофьор

Полковник Алекси Кесяков е завършил техническия университет в София, работил е като научен сътрудник в Института по криминология. Бил е зам.-началник на управление КАТ, към Дирекцията на полицията и 12 години е управлявал КАТ – СДВР. Сега е секретар на Държавната комисия по безопасност на движението.
Предрлагаме ви интервюто на г-н Кесяков пред в-к Новинар:

- Господин Кесяков, как може да се гарантира по-спокойна учебна година за учениците, за да мине тя без инциденти по пътищата?

- Този въпрос е комплексен и засяга много институции. Отговори трябва да дадат общините, пътните служби, полицията. Грижата за децата е номер едно в движението и грижата за безопасността им трябва да бъде равна на това те да бъдат нахранени или да научат азбуката. Целта е проблемът с движението по пътищата да не се оставя на последно място. Истината е, че голяма е ролята и на семейството. Зависи как родителите ще възпитат децата си да се държат на улицата.

- Защо напоследък зачестиха катастрофите на пешеходните пътеки?

- Винаги е имало пътно-транспортни произшествия на пешеходните пътеки в населените места. Знаем също, че нашата пешеходна аварийност е една от най-високите в сравнение с някои европейски страни. Проблемът е изключително важен и подобряването на пешеходната безопасност е свързана, както с промяна на поведението на водачи и пешеходци, така и с изграждане на подходяща инфраструктура, която да пази участниците в движението. За тези нещастни случаи на пешеходните пътеки казваме: ”Да, някой сгази тези хора”. Ние трябва да обръщаме внимание кой ги е сгазил и защо. Извършителите не трябва да са анонимни, техните постъпки трябва да бъдат дискутирани и да бъдат питани защо са направили грешната маневра. Защото тези маневри, които убиват пешеходци, се повтарят непрекъснато. Защо се повтарят? Защото човек, когато вземе в ръце волана, мисли за всичко друго, само не и за определеното. Преди да се качи в колата стои, пие кафе и когато се качи, точно тогава му започва бързането.
Катастрофите са в резултат именно на това погрешно и необяснимо бързане. Никой не си задава въпроса какво може да последва след едно такова бързане. Това е един много важен проблем, защото когато човек управлява автомобил, той се намира на определена височина и падането е много тежко и за него, и за останалите. Така че ние трябва освен да бързаме, да се научим и да чакаме. Да изчакваме спокойно и когато управляваме автомобила, да знаем, че това е най-важното. Всичко останало, което си мислим, е функция на това, което правим в момента. Ако ние се разсейваме, не внимаваме, може да не стигнем до там, закъдето сме тръгнали. В движението важат природните закони и те не се интересуват кой какво мисли за себе си, колко е велик, колко е мощен, какво е неговото его. Все по-често трябва да говорим за опасностите в пътното движение, защото се води истинска битка за живота и здравето на хората и дискусията трябва да се води също за живота и смъртта. Човек трябва да преоцени своето поведение, за да не попадне в тази ситуация.

- Защо напоследък се забелязва увеличение на броя на шофьорите без книжки, какво е вашето обяснение?

- Карането на автомобил от водач без свидетелство за управление е едно опасно явление, което се толерира значително от близките. Този, който кара без книжка, не е анонимен, него го знаят в района, в квартала или селото. Този, който управлява без книжка, е силно застрашен да се самоубие или за нула време да се превърне в убиец. Нашето отношение към тези, които управляват кола без да имат права, трябва да е същото като към тези, които искат да плуват, но не знаят как.

- Достатъчни ли са санкциите, които предвижда законът?

- Проблемът със санкциите е доста сложен. Ние трябва да дискутираме въпроса за живота и смъртта и човек трябва изключително много да се притеснява, че за секунди може да си изгуби живота или за секунди да се превърне в убиец. От там нататък животът му започва да тече по друг начин и няма нищо общо с това, което си е планирал, което си е мислил за бъдещето. Санкциите са важни и те имат задача да възпрат този, който нарушава и да предпазят другите участници в движението. Явно, че тези санкции не са най-ефективни. Трябва да се търси вариант за по-сериозни наказания. Има граждани, които предлагат да се спира автомобилът от движение и да се оставя на платен паркинг за известно време. Обикновено почти във всички случаи с малки изключения катастрофите с неправоспособни водачи возят и други хора. Аз предлагам да призовем гражданите, не само да се опитат да възпрат неправоспособния водач овреме, тъй като свободата му и животът му са застрашени, но и да не се качват на колата на неправоспособни. Защото по този начин те обричат себе си, могат да получат тежки наранявания или да приключат своя земен път. Това се отнася и до тези, които управляват пияни. В тези случаи също пътниците, които загиват, са повече от самите загинали водачи.

- Отминава сезонът на мотористите, които са реална заплаха за движението по пътищата. Дали успяхте да ги озаптите по някакъв начин?

- Трябва да отбележим, че мотористите са уязвими участници в движението, защото тях не ги пази нищо, освен каската или ако имат специални дрехи, които биха намалили раните по тяхното тяло. Те бързо губят равновесие и при сблъсък обикновено са потърпевши. Напоследък броят на пътно-транспортните произшествия с тяхно участие нараства. При тази категория водачи също има доста неправоспособни, които се движат в по-отдалечените райони. Проблемът с мотористите е доста сериозен. В Националната стратегия за безопасност на движението е записано, че за мотористите трябва да са задължителни каските, специалното облекло, да се повиши обучението.

- Те искат да карат с висока скорост на магистралите. Това допустимо ли е?

- Дискусията за безопасно участие на мотористи в движението е необходима. Една група професионалисти наистина искат по-висока скорост, но когато я искат, трябва да отговорят само за тях ли да е тя или за всички мотористи. Това явно е продиктувано от виждането, че ако скоростта е по-висока, ще бъде по-безопасно за тях. Дискусия трябва да се води и защо загиват тези мотористи, в кои случаи. Ако вземем столичното Цариградско шосе, ще видим следи от убити мотористи. Ако отидем на друга софийска улица, ще видим, че са сложени цветя за убити мотористи. Скоростта трябва да бъде горе-долу еднаква, за да има по-малко изпреварвания. Когато се дискутира, трябва да се търсят възможности как да се намалят катастрофите. То е същото, както с новите водачи, за които също водим дискусия. Говорим, че те са голям проблем, че трябва да има по-сериозни изисквания. И като започнем да разискваме, виждаме, че никъде в живота никой на никого не дава професия за 32 часа. Никъде го няма това. Даже и в тези курсове за преквалификация такива часове няма. На току-що получилия книжка му липсват много неща. Изисква се по-сериозно внимание. Затова в Стратегията е записано, че се изисква специално внимание за младите водачи. Глобите и санкциите произтичат от това да се коригира поведението на водачите и да има по-малко катастрофи.

- Успяхте ли да прекъснете купуването на книжки?

- Мерките, които се въвеждат със заснемането на изпитите, с документирането, с електронните листовки, определено ще дадат резултат. Освен това, като говорим за купуване на книжки, то е доста сложна процедура. Не може да има само купуване. Трябва някой, който провежда обучението, да формира документация с невярно съдържание. Някой друг трябва да оформи документите, че изпитът е проведен. Това, което сме предприели, със сигурност ще даде резултати, защото пред камера трудно може да се излъже. Въпросът е какво е качеството на обучението, какви знания се получават, трябва ли нарушителите да преминат през допълнително обучение. Защото, ако направим преглед на статистиката на катастрофите извън населените места, всеки четвърти катастрофирал загива на завой. Какво ще рече това? Че ние не знаем как да се движим в кривата. Като не може да вземе завоя, да отива на нов изпит!

- Все повече семейства се затриват на пътя. Защо е така?

- Тази група хора е специална. Искам да призова тези, които возят фамилията си, да не дават воля на своето его и да не мислят за нищо друго, а за едно единствено нещо – как всички да стигнат живи и здрави. Ако качим в колата нещо стъклено, телевизор например, внимаваме да не го счупим, а като си возим близките въобще не ни пука как ги караме. Пътниците са много по-ценни от телевизора.

Видяна общо: 1099 рейтинг: 0.34





Journey.bg предоставя информацията от Вашите материали възможно най-точно, но не поема отговорност за причинени вреди или неудобства при ползването й. Препоръчваме преди да предприемете пътуване да потвърдите със съответните институции важната информация като: визов режим, застраховки, здраве и безопасност, митници, транспорт и пр.